Co je v lidské historii 50, 150 nebo 200 let? Jen malý
okamžik. Jen tenhle malý okamžik stačil k tomu, aby se v oblasti lidských
práv učinil obrovský pokrok. Na druhou stranu se zdá snad až děsivé, že ještě
poměrně nedávno v našem západním demokratickém světě byla doba, kdy děti
pracovaly v továrnách, ženy neměly volební právo a rasová diskriminace
bujela v těch nejrůznějších formách. A lidem to přišlo normální. Protože „takhle
se to přece dělá“. Proč nad tím přemýšlet, když to za nás už někdo vymyslel a
je to vlastně dost pohodlné. Je to pohodlnější než se proti tomu bouřit.
Vzpírat se. Zbytečně na sebe ukazovat prstem. A stát se nepohodlným. Přesto se
vždy našli lidé, kterým stálo za to se vzepřít a prstem na sebe ukázat. Ne pro
slávu, ale pro čistou touhu změnit svůj úděl. Úděl, o jehož podobě rozhodli
jiní. Postavit se proti zavedeným regulím a zakřičet: DOST! I když ten křik byl
zpočátku jen sotva slyšitelný šepot.
Harriet Tubmanová byla neuvěřitelná a inspirativní žena.
Miluji její příběh. Narodila se v otroctví v americkém Marylandu ve
20. letech 19. století. V době, kdy mnoha lidem přišlo normální vlastnit
jiné lidi, zneužívat jejich lidství, ubližovat jim, nutit je pracovat a
rozhodovat o jejich životě. V době, kdy mělo uplynout ještě několik
desetiletí, než vypukla občanské válka, která sice oficiálně ukončila zrůdnou
otrokářskou politiku, ale ještě muselo uplynout mnoho desítek let naplněných
ústrky a následnými vzpourami, než afroameričané získali skutečně stejná práva
zakotvená v ústavě jako jejich bílí spoluobčané.
Harriet se rozhodla, že radši zemře, než aby nadosmrti žila
jako otrok. Nejprve uprchla na sever do bezpečného náručí Philadelphie. To jí
ale nestačilo. V následujících letech coby jeden z průvodců „podzemní
železnice“ podnikla bezpočet dalších výprav na jih s jediným cílem. Vyvést
odsud do bezpečí další lidi, kteří měli svůj život prožít v otroctví. Ne
nadarmo dostala přezdívku „Černý Mojžíš“. Byla pravou průkopnicí boje za práva
afroameričanů a později i žen ve společnosti a v době, která dávala
podobným snahám jen pramalou šanci na úspěch. Spolu s několika dalšími zavilými
stoupenci hnutí, které podrývalo tehdejší status quo, byla však jen malou a
nepatrnou kapkou v moři. Ale houževnatost, čistota srdce a morální síla nezůstane
nikdy bez odezvy. Důsledky snah Harriet Tubmanové a mnoha dalších, kteří
otrokářství považovali za nemorální, během let vyústily ve skutečnou, ústavními
dodatky zakotvenou, rovnoprávnost.
To, co se před „pár lety“ zdálo nemyslitelné, dnes vnímáme
jako něco běžného a možná si neumíme představit, že by to mělo být jinak. Jak
zvláštní a odporné myslet si, že mohu vlastnit jinou lidskou bytost! Že mohu
rozhodovat o tom, co má dotyčný dělat! Že jsem pánem jeho nejniternějších
potřeb a pohnutek! Že mám kompletní a neoddiskutovatelnou moc nad jejím
životem! Že se mi musí bezodkladně podřídit! Pravda? Věřím, že potřebu se proti
výše uvedenému zacházení vymezit, máme v sobě zakódovanou všichni. Všichni
jsme pány svých životů a všichni máme právo o něm také sebeřízeně rozhodovat! Někdy
ale hlásek, který nám tohle našeptává, neumíme slyšet, nebo nechceme. Jestliže zákon
skutečně chrání člověka a jeho lidská práva, pak je dobré, že existuje. Ale
pokud je zákon špatný a upírá lidem práva, která jsou navíc v rozporu s ústavou,
měl by být nahrazen! Právo na vzdělání kontra povinná školní docházka budiž
toho příkladem. Nechci být novodobým otrokem (ač se někomu ten příměr může zdát
přemrštěný) špatného zákona. Říkám mu NE! Ale zatím to zní spolu s několika
dalšími souputníky jako pouhý šepot. Šlapu si tedy dál svou cestičku ke svobodě
navzdory okolí a věřím. Odvahu jako Harriet vyškubnout se z područí a
riskovat ztráty, jež je systém schopen svými dlouhými pařáty zajistit, a svým
činem dát všanc své nejbližší, zatím bohužel nemám. Bude nás jednou tolik, aby
náš hlas byl vyslyšen?