Důvěra...

Rodiče nám většinou nedávají kurzy, při kterých nás učí, jak mluvit. Jednoduše svým mluvením doprovázejí běžné činnosti a my to po nich časem pomalu začínáme opakovat a postupně se naučíme komunikovat. Dává nám to totiž smysl. A smysl je právě ten zásadní moment v učení se čemukoliv. Vidíme, že když vydáváme z úst hlásky, můžeme tím ovlivnit dění ve svém okolí. A to je fajn dovednost, hodí se. Proto se stále zdokonalujeme. Vidění smyslu – v tomto případě v dorozumívání - je samotnou hybnou silou celého procesu učení. A co třeba taková chůze? Zpočátku chodíme nemotorně, hodně padáme, ale nevzdáváme to. Vždy zase vstaneme a zkoušíme to dál, až se dostaneme k mistrovství. Proč? Pády na zadek přece bolí. Jak je možné, že nás to neodradí? Chceme se umět pohybovat jako máma s tátou nebo starší brácha. Vidíme v tom smysl a tak jdeme neochvějně za svým cílem. Žádná motivace zvenčí. Ten úspěch, že jsme den ode dne lepší a zdatnější, je dostatečnou motivací a žene nás kupředu naprosto přirozeně. Cukr a bič není potřeba. Čas běží a my se stejným způsobem naučíme desítky a stovky dalších životně důležitých dovedností, se stejnou přirozeností, jako jsme se naučili chodit a mluvit. Máma s tátou nám většinou neříkají, jak a co máme zahrnout do svého učení. Hrajeme si, napodobujeme, vrůstáme do světa kolem a samotná hra je naším prostředkem učení se novým věcem. Rodiče nám důvěřují, že se přirozeně zvládneme naučit tomu neskutečnému množství často velmi komplexních dovedností. A my se cítíme dobře. Je totiž naprosto skvělé, když nám někdo věří. Ale pak najednou dosáhneme magické hranice šesti let... A... jakže to bylo s tou důvěrou?
pp

Populární příspěvky z tohoto blogu