Přemýšleli jste někdy o tom, jak se člověk učí? A proč? A co to učení vlastně je?

Opravdu je matika jen o tom, že sedím u stolu a počítám příklady a řeším slovní úlohy až do zblbnutí?
Nebo vidíte matiku i v následující situaci? Představte si trampolínu s nosností 140kg. Dále si představte skupinu různě těžkých dětí, které chtějí na trampolíně skákat. Mají dvě možnosti.
a) Zjistí hmotnost každého zájemce o skákání, nasčítají jednotlivé váhy a podle toho se rozhodnou o dalším postupu.
b) Vykašlou se na nějaká pravidla a budou riskovat, že se trampolína poničí a u nás ve škole se to bude klasifikovat jako porušení pravidla s určitými následky (nutná oprava nebo pořízení trampolíny nové).
Ať se jedná o jakoukoliv variantu, všude je matika. Ale zdaleka nejenom to… je tam toho mnohem víc… nutná komunikace, smysl pro fér jednání, uvažování o důsledcích počínání a přijetí zodpovědnosti, smysl pro spravedlnost a určení vzájemného střídání, ohleduplnost a určitě tam najdete spoustu dalších dovedností. To je za mne sakra lepší škola než spočítat podobnou slovní úlohu v učebnici.

A co třeba takovej stolní fotbálek? Je to jenom bezduchý šťouchání do balonku?
Nebo tam toho taky vidíte mnohem víc? Co třeba nutnost domluvit si pravidla a závazek je dodržovat (komunikace, respekt, zodpovědnost, vůle) nebo vytvoření pavouka v případě turnaje (logika, počty, psaní) nebo co „obyčejná“ taktika a rychlost. Kdybych fotbálek sama hrála, určitě toho vymyslím víc.

Za učení se o českému jazyku se považují jenom drilové vyplňovačky v pracovním sešitě? Nebo se učíme z velké části o fungování jazyka tím, že prostě čteme a posloucháme nebo sami píšeme příběhy nebo básničky. A chceme to mít dobře jednoduše proto, že je fakt trapas napsat holce dopis, který začíná „Boženo, myluju tě“.

Učení neustává. Děje se permanetně. V každém okamžiku. Určitě se nedá omezit pouze na čas strávený v lavici nad učebnicí. A někdy třeba ano… když mi to tak dává smysl a věřím, že mi to pomůže v něčem, čeho chci dosáhnout.

pp

Populární příspěvky z tohoto blogu