Mami, naučíš mne anglicky?
Maty:
„Mami, naučíš mne anglicky?“
Já:
„Potřebuješ se naučit?“
Maty:
„Jo… mám tady hru a pokyny k tomu jsou anglicky a skoro tomu
nerozumím. Ta hra je fakt hrozně dobrá. Koukej...“ (sedá si ke
mně a nadšeně mi hru ukazuje)
Já:
„Hmmm, fakt zajímavý. Jak ti můžu pomoct já?“
Maty:
„No, já bych to hrál a když nebudu rozumět, tak mi poradíš,
jo?“
Já:
„No, tak jo, můžeme to zkusit.“
Během
následující doby, kdy mi Maty seděl na klíně, jsme si užili
dvouhodinovku
intenzivní angličtiny spojenou s logickými hádankami, které má
vyřešit piktogramový panáček, a jako bonus fakt senzační
napojení jeden na druhýho a vzájemnou blízkost. Mé pragmatické
i duchovní já se tetelily blahem. Jak to s angličtinou bude mít
dál, netuším. Zatím si stáhl do tabletu nějakou appku s
angličtinou a příležitostně ho zahlédnu, jak s ní něco dělá.
Nevím, zda u toho vydrží a jak se jeho zájem bude vyvíjet.
Záleží to na něm. Záleží to na tom, zda mu anglicky mluvící
svět bude dál dávat smysl a bude mu chtít porozumět.
Ale
o co tady jde především? Za mne o to, že je maximálně důležité
dát dítěti prostor, aby mělo možnost samo zjistit, že něco
NEUMÍ a přitom to UMĚT CHCE a tak si za tím JDE (v kontrastu k
„tadyto je fakt hrozně důležitý, tak se to teď nauč, je
jedno, že to nepotřebuješ teď, protože jednou určitě budeš“).
A asi je jedno, pokud je to cestou u mámy na klíně…
prostřednictvím kurzu, kam se přihlásí… posloucháním
písniček a snahou jim porozumět... chatováním s rodilým
mluvčím… nebo vším dohromady... a nebo taky úplně jinak. O
tom to je. O našich vlastních cestách a o tom, co nám dává
smysl