Coby nadšená začínající učitelka jsem si pod sklo svého pracovního stolu dala motivační citát, který mi tenkrát dával velký smysl: „If a child doesn´t learn in the way we teach him, we should teach him in the way in which he/she learns“ (Jestliže se dítě neučí způsobem, jakým ho vyučujeme, měli bychom ho vyučovat způsobem, kterým se učit bude.). Tenkrát jsem to měla každý den na očích, vrývala si ty slova do paměti a mohla se přetrhnout, abych jim dostála…

Mnohahodinové přípravy, hromada peněz vložená do knížek a nejrůznějších pomůcek i do materiálu, ze kterého jsem si vyráběla do hodin pomůcky vlastní, neustálé uvažování o tom, jak ty hodiny udělat ještě zábavnější, pestřejší a pro děti příjemnější tak, aby si z nich odnášely to, co jsem jim JÁ (postrkovaná ŠVP a tematickým plánem) měla za úkol předat. A následně jsem viděla, že i když ze svého pohledu dělám všechno možné i nemožné, NIKDY se nestalo, že bych se zavděčila všem. Byly to hezké roky, na které s láskou vzpomínám, s dětmi jsme měli dobré vztahy, ale pořád jsem nemohla přijít na to, jak to zařídit tak, aby se konkrétní nesourodá skupina s nadšením a úspěchem naučila všechno, co říkám a aby je to navíc i bavilo (jo, takhle naivní jsem tenkrát byla 🙂 ). Málem jsem se přetrhla a možná včas odešla na mateřskou, kde mi všechno došlo. Pochopila jsem, že není možné zavděčit se všem a taky jsem pochopila, že příčina není ve mně… že to nejsem já, kdo dělá málo a měl by dělat víc, aby to začalo fungovat na 100 %. To všechno jsem věděla, ale ještě mi chybělo pochopení, proč tomu tak je. Léta mateřské a pozorování vlastních dětí a jejich způsobu, jakým se učí a následně pozorování mnoha dalších dětí v naší komunitní škole, která je na sebeřízení založená, mi daly odpověď na moje proč…
Odpověď leží v pochopení faktu, že každý z nás je originál – máme různé vlohy, různá zaměření, baví nás různé věci a různé věci nám dávají smysl. Máme různý temperament, učíme se různými způsoby a potřebujeme k tomu různé zdroje a různé prostředí. Navíc, aby toho nebylo málo, načasování všeho, co se potřebujeme naučit k dosažení svých cílů je taky různé. Dobře se to chápe, když se to týká ježdění na kole. Horší to je, když se to týká třeba čtení. Zatímco u kola nemá většinou nikdo potřebu na dítě tlačit a nechá mu prostor pro vlastní načasování, u čtení už je často „problém“. Jakmile se dítě příliš vymyká „tabulkám“ nebo schopnostem sousedovic Pepíka, je potřeba to řešit. Přitom by pravděpodobně stačilo… počkat. Já vím, většinou tlačí systém (škola) a když chce člověk v standardním systému zůstat, musí se podřídit … nebo tlačí vlastní očekávání, zkušenost nebo strach – s tím už se ale pracovat dá, pokud člověk chce.
Pokud bych dnes měla potřebu dát si pod sklo (učitelského stolku, který v Sudbury nemám :-) ) podobný motivační citát, možná by zněl třeba nějak takhle…
Jestliže se dítě neučí způsobem, jakým ho vyučujeme, možná bychom měli s vyučováním přestat, abychom mu nezkazili jeho vrozenou chuť naučit se ve svém vlastním čase to, co potřebuje. Prostě ho jen obklopit láskou, důvěrou a inspirativním prostředím, kterým je svět, ve kterém žijeme.
pp

Populární příspěvky z tohoto blogu