Podle průzkumu ČŠI: „Základní a střední školy neumějí vyhledávat, rozvíjet a podporovat nadané žáky. Inspektoři shledali, že hlavní příčinou ztráty talentů je nedostatečná kompetence a edukace učitelů, ale také předimenzovanost vzdělávacích plánů. Na interakci učitelů se žáky nezbývá dostatek času. Primárně bychom se měli soustředit na identifikaci nadaných žáků na základních školách, protože když jejich nadání objevíme pozdě, je to nezvratně ztracený potenciál a u těchto žáků se mohou objevit i frustrace, deprimace a poruchy chování.“

Jak tedy odhalit nadané dítě:
1) Vezměte fůru stejně starých a jedinečných dětí s jejich nejrůznějšími vlohami, zájmy a talenty, s obrovskou vnitřní motivací objevovat svět (tj. prostě všechny) a nasypte je do prostředí, jakým je klasická školní třída.
2) Přidejte učitele, který dětem říká, co, kdy, kde a jak mají dělat.
3) Posypte pořádnou dávkou vnější motivace: známky, černé puntíky, hvězdičky, pochvaly, tresty a testy.
4) Nechte pořádně probublat a pár let kvasit.
5) Občas promíchejte a pokud jste dostatečně edukovaní, ze vzniklé UHO vylovte několik blyštivých jedinců a přesuňte je do vhodného prostředí, kde s nimi bude patřičně nakládáno. Výborně, oddělili jste zrno od plev. Objevili jste nadané dítě!
Jde to ale i jinak:
1) Vezměte fůru dětí různého věku s jejich nejrůznějšími vlohami, zájmy, talenty, s obrovskou vnitřní motivací poznávat svět.
2) Nechte je žít a objevovat v prostředí běžného života. V rámci bezpečného prostředí je nechte používat nástroje jejich kultury. Nechte je setkávat se s mladšími a staršími dětmi i s dospělými.
3) Nechte působit jejich vnitřní motivaci a přirozenou hnací sílu včlenit se svým vlastním způsobem do společnosti, která je obklopuje. Prostřednictvím jejich her (které jsou postupem času stále sofistikovanější) je nechte do této společnosti vrůst.
4) Nechte dozrávat a buďte nablízku, když se budou ptát a když budou potřebovat pomoc, ale nevměšujte se za každou cenu.
5) Výsledkem je nesourodá směs, která září barvami. Není potřeba, aby edukovaná osoba, ze směsi extrahovala nadané osobnosti. Nadaní, barevní a zářiví jsou všichni. Svým vlastním a naprosto ojedinělým způsobem. A hlavně: není potřeba, aby jejich nadání a talent hledal někdo jiný, protože oni sami si toho talentu jsou moc dobře vědomi.
pp

Populární příspěvky z tohoto blogu