Výzkumná psycholožka Laura Schulz se svým týmem prováděla sérii pokusů, které přinesly zajímavé výsledky o tom, jakým způsobem se děti učí a co je v učení přínosné a co ne.
Jednoho z těchto pokusů se účastnily cca 4-5 leté děti, kterým byl představen určitý hrací objekt speciálně navržený pro účel experimentu. Jednalo se o „hračku“, která v sobě skrývala čtyři rozdílné mechanismy, a ve chvíli, kdy dítě mechanismus odhalilo, došlo k určité reakci (např. když dítě zmáčklo tlačítko uschované v jednom z tubusů, rozsvítilo se světlo).


Děti byly rozděleny do tří skupin:


1)      V první skupině lektor dětem detailně předvedl, jakým způsobem mají postupovat, aby docílily určitého efektu (v případě experimentu se jednalo o efekt zapískání).
2)      V druhé skupině lektor hračkou pouze pro zábavu zapískal, aniž by se snažil děti naučit, jak toho docílit.
3)      Ve třetí kontrolní skupině neudělal lektor vůbec nic.


Následně byly hračky předány dětem k prozkoumání.


Zatímco děti z první skupiny měly pouze tendenci vyzkoušet a zopakovat to, co jim lektor předvedl a o hračku následně ztratily zájem, děti ve druhé a třetí skupině hračku prozkoumávaly mnohem déle a detailněji a většinou objevily všechny čtyři funkce hračky.


Asi je jasné, kam tím mířím… Když dětem názorně předvedeme, jakým způsobem (a často ve školním prostředí také tím jediným správným!!!) mají řešit určitý problém, dost možná jim sebereme jejich touhu zkoumat dál a odhalit i takové cesty nebo informace, které na první pohled nejsou zjevné. Obíráme je o radost, kterou zkoumání přináší a o následné a tolik uspokojivé aha! momenty a říkáme jim, že k řešení vede jediná správná cesta. Ta kterou jim ukážeme my.


Chápáno selským rozumem se to celé zda naprosto jasné a zjevné, že? Objevují se už dokonce i faktické výzkumy, které platnost výše zmíněného potvrzují z pohledu vědy. Ale praxe v klasické škole je bohužel jiná. Kde začít, aby se to změnilo? Ze strany vyučujících na fakultách? Ze strany studentů pedagogiky? Ze strany rodičů dětí, kterým jsou předkládána holá fakta k našprtání bez diskuse? Ze strany těch dětí? Změna se neodehraje přes noc. Pojďme o tom ale aspoň přemýšlet - jestli to, co je nám léta předkládáno jako nutné a nezpochybnitelné, nemá přece jen trhliny a nestojí to za z/výměnu...
pp


Populární příspěvky z tohoto blogu