Možná se někomu příměr školy k vězení může zdát neúměrný… ale když se nad tím zamyslíte fakt do hloubky, aniž byste měli potřebu to zlehčovat a hned obhajovat svůj opačný postoj (protože se to takhle děje již po mnoho a  mnoho let, a tedy je to správné nebo proto, že jste tím prošli taky a přežili to a vaše děti tedy musí taky apod.), možná tu spojitost přece jen zahlédnete. Je vážně v pořádku nutit kohokoliv proti jeho vůli pod pohrůžkou potíží se zákonem k docházení do místa, kde je nuceno pobývat ve shora určeném čase a podřizovat se vůli a příkazům lidí, kteří mají zákonnou moc? Děti jsou taky lidi, přece. Je správné, aby monopol na vzdělávání nebyl pouze v rukou státu.

„Willingham*, stejně jako všichni ostatní, kteří píší podobné knihy**, dělají  jakoby neviděli toho velkého tlustého slona, který sedí uprostřed místnosti a rozmačkává děti. Děti nemají rády školu, protože je pro ně – odvažuji se to vyslovit – vězením. Děti nemají rády školu proto, že (stejně jako všechny lidské bytosti) touží po svobodě, a ve škole svobodné být nemohou. To selhání, které pramení z neschopnosti přiznat si existenci slona, nepřisuzuji pouze Willinghamovi, jde o selhání celé naší společnosti. Všichni, kdo chodili do školy, vědí, že škola je vězení, ale téměř nikdo o tom v pozdějším věku nemluví. Není to zdvořilé. Všichni kolem této pravdy chodíme po špičkách, protože pokud bychom to připustili, mohlo by se zdát, že jsme sami krutí a že ukazujeme prstem na ty lidi, kteří s tím nejlepším úmyslem dělají to, o čem věří, že je nezbytné. Jak by jen mohli tito milí lidé posílat své děti do vězení nebo pracovat pro instituci, která děti vězní? Jak by jen mohla naše demokratická vláda, která se zakládá na principech svobody a nezávislosti, vytvářet zákony, které vyžadují, aby děti a dospívající strávili velkou část dětství ve vězení?“

(Peter Gray, Free to learn)

* Daniel T. Willingham, kognitivní vědec  (pp)

**Knihy, kde autor předpokládá, že studenti nemají školu rádi (a že se tam také toho moc nenaučí) proto, že plně nerozumí určitým kognitivním principům a z toho důvodu neučí tak dobře, jak by mohli. (pp)

Populární příspěvky z tohoto blogu